Ma 2017. május 30. kedd,    
Zsanett, Janka napja van.    
Látogatók száma : 30394029    






















































Honlapkeszites



Mindenkit ugyanarra kell megtanítani, csak mindenkit másképp

Ezzel a szemlélettel igyekszik tanítani Gáspár-Varga Krisztina, aki élete során volt már benzinkutas, irodista, méhész, dolgozott a kanizsai állatmenhelyen, egy gyorsbüfében és a nagykanizsai javítóintézetben is, de mindig visszatért „eredeti” szakmájához. Mindenkihez meg kell találni a kulcsot, vallja a tanárnő, akinek, ha egy iskolában tanítana, meglehetősen könnyű dolga lenne az elfogadottság terén. De nem egy suliban tanít matematikát, hanem a volán mögött oktatja az autóvezetés csínját-bínját. Jó néhány éve ezt csinálja, de még mindig be-be néznek a gépkocsijába: nő tanít férfit autót vezetni? Ha tudnák, hogy még profi szinten motorozik is…


– Érettségi után sok mindenben kipróbáltam magam. Voltam kocsmáros és fagylaltáruslány is, de csak nem találtam az életben azt a bizonyos helyemet –mondja Gáspár-Varga Krisztina. – Az ezredforduló után ötlött fel bennem a gondolat, hogy mi lenne, ha megpróbálkoznék az autóvezető-oktatással. Akkoriban jóval egyszerűbben meg lehetett szerezni az oktatóvizsgát, mint most. Ugyanis, akkortájt elég volt egy nagyjából háromnegyed éves vizsga, és egy „B” kategóriás jogosítvány ahhoz, hogy valaki oktasson. Ma már a személygépkocsi vezetésére jogosító engedélyen kívül kötelező az „A” és „C” típusú, vagyis a nagymotor, és a teherautó vezetéséhez szükséges jogosítványok megszerzése is, hogy szóba jöhessen az oktatóként működés. Mindezt úgy, hogy a legutoljára megszerzett kategóriában is legalább két évet kell vezetni, vagy legalábbis „eltölteni”. Az autóvezető-oktató tanfolyam is egy évesre bővült, az életkori alsó korhatár 24 év lett, érettségi vizsga is kötelező, és persze az sem mellékes, hogy a fizetnivalók is jóval drágábbak lettek. Nem kertelek, milliós összegre rúg egy tanfolyam elvégzése manapság, egyszóval, jóval nehezebb ma megszerezni az oktatásra jogosító papírt, mint tíz, vagy húsz évvel ezelőtt.

– Ez az oktatók létszámán is meglátszott, ugyanis a gazdasági világválságig meglehetősen sokan voltunk: nagyjából 7500 ember oktatta az autóvezetést – hívta fel a figyelmemet Krisztina. –Én akkortájt (is) igyekeztem több lábon állni, és miközben 2002-ben elkezdtem a tanítást, nekiláttam a tanulásnak a Budapesti Corvinus Egyetemen. Kertészmérnöknek készültem, és 2007-ben sikerrel le is diplomáztam. Egy év múlva beütött a gazdasági válság, és ez a világméretű dolog bizony alaposan felforgatta a hazai autóvezető-oktató piacot is. Sőt, igazából ennek a levét isszuk mind a mai napig. Akkor az ország körülbelül 7500 oktatójából rövid időn belül 4 ezer hagyta abba a szakmát, köztük én is. Részint nyugdíjba mentek ezek a kollégák, de inkább lemorzsolódtak, vagy új megélhetést választottak maguknak. Aztán néhányan visszatértünk ugyan a pályára, de azt hiszem, hogy jelenleg is kevés a jó szakember.

 

 

– Mivel amúgy is szerettünk volna még egy gyereket, így én is abbahagytam az oktatást, és az anyaság örömeinek adtam át magam. Aztán a munkaerőpiacra való visszatérésem ismét csak az „útkereséssel” kezdődött, dolgoztam az állatmenhelyen, irodai asszisztensként, gyorsbüfében, benzinkúton, és a nagykanizsai javítóintézetben is – sorolja az autóvezető-oktató. – Majd úgy döntöttem: visszajövök. Ennek már egy esztendeje, és nem bántam meg. Egész napra, egész hétre be vagyok táblázva, szó szerint. Általában reggel hat órakor ülök be az autóba az első tanítványom mellé, és gyakran este hatkor kezdem meg az utolsó órámat. Az iskoláskorúak általában reggel kezdenek, még a suli előtt igyekeznek letudni az aznapi feladatot. Egy nap 10 órát lehet oktatni – hetente negyvennyolcat – így azért minden napra jut néhány óra szabadidő. Én ezekben a „lyukasórákban” sem pihenek, vagy legalábbis nem a szó klasszikus értelmében, hanem ekkor igyekszem elvégezni az otthoni teendőket: postára megyek, ügyeket intézek, mosok, főzök, takarítok, bevásárolok, gyereket nevelek, kertészkedek… Mivel a férjem is autóvezető-oktató – sőt, a kollégám is, hisz mindketten ugyanott tanítunk –, amellett hogy tűzoltó is, ezért megérti ezt az életstílusomat, és a gyerekek is elfogadták, sőt. A nagyobbik fiam szívesen ragad fakanalat, ha például nagyon el vagyok havazva, és nincs időm ellátogatni a konyhába.

Hobbi tehát a kertészkedés, és mi még?

– A másik nagy szerelemre, a motorozásra sajnos már kevés idő jut. Imádok felszállni a motorra, és csak menni-menni, több száz kilométeren át. Élvezni a csendet, és azt, hogy itt csak magam lehetek. Gyakran választunk a férjemmel olyan túrákat, amellyel átlépjük az államhatárt. Most például Rijekába mentünk le egy hétvégére. A Balkán hegyei között motorozni csodálatos élmény, hogy az Adria látványáról mér ne is beszéljek. Ez, illetve a kertészkedés az, ami kikapcsol: van a kertben egy öt méter átmérőjű kis tavacska, amit imádok csinosítgatni. Körülötte, és benne, a legkülönfélébb virággyűjtemények. Mondjuk a kert szeretete nem is csoda, hiszen a szakmám is kertészmérnök – neveti el magát a kétgyermekes anyuka.

A nők, vagy a férfiak választanak inkább tanárnak egy nőt?

– Nekem női tanulóm van több. Itt a kamasz, 17 éves lánytól egészen a nyugdíjas kor közelében járó hölgyekig terjedő skálát kell érteni, tehát eléggé széles a paletta. Sőt, most van egy hullám a középkorú, mondjuk a harminc és negyven év közötti emberekből, akik talán a gazdasági világválság miatt nem tanultak meg autót vezetni fiatal felnőttként, egy évtizeddel ezelőtt – ecseteli Gáspár-Varga Krisztina. – Férfi tanulóm kevesebb van, azt hiszem, egy férfinak nehezebb elfogadni, hogy egy nő tanítja meg az autóvezetés fortélyaira. Ebbe talán az a tévhit is belejátszik, hogy a nők rosszabbul vezetnek: szerintem ez így nem igaz, inkább csak óvatosabban.

 

 

De senki ne gondolja, hogy ha egy férfi választja tanárának Krisztinát, akkor a kettejük közötti viszony nem lesz harmonikus. A tanár néni kertelés nélkül elmondta, hogy bizony az autóban ő a főnök, vagyis a tanulóinak el kell fogadnia, hogy – legalábbis tanácsokban, szavakban és instrukciókban – ő vezeti az autót.

– El is fogadják, a volán mögött az van, amit én mondok – mondja mosolyogva Krisztina. – De ez így normális, és egy-egy sikeres vizsga után látom rajtuk, hogy örülnek, hogy engem választottak oktatójuknak.

Mi az, aminek az elsajátítása a legnehezebb feladat egy ma vezetni tanuló embernek? Nekem, annak idején a tolatva parkolás volt a kihívás…

– Ez nincs máshogy ma sem, alapjában véve a parkolás az, amelynek az elsajátítása az egyik legördöngösebbnek tűnő feladat a tanítványaim részére. Illetve, az utóbbi években rendkívüli mértékben megnövekedett gépjármű forgalomban való közlekedés. Hatalmas a gépkocsiforgalom, jóval nagyobb, mint tíz, tizenöt évvel ezelőtt – mondja határozottan Gáspár-Varga Krisztina. – Oktatóként mondom, hogy bizony nem egyszerű dolog egy tanulóvezetőnek ebben a hatalmas forgalomban, újoncként, egy órán keresztül helytállni. És mintha ez nem lenne elég, itt van az autópálya is, amelyre, ha már itt van, kötelező felmenni, és azon is gyakorolni. Általában 50-60 órát vezetnek a tanulóim, mielőtt vizsgára mehetnek. Nem egyszer beszólnak a türelmetlenebb vezetők, mind a tanulónak, mind nekem, pláne, hogy női oktató is vagyok. Pedig egész nap feszülten figyel egy autóvezető-oktató, hogy ne legyen baj. A mi oldalunkra is be van építve mindhárom pedál, és a legfontosabb dolgunk az, hogy vigyázzunk: a tanuló nehogy valami balesetet okozzon. Azért ezt napi 8-10 órában művelni, elgondolható, hogy nem egyszerű feladat. A nehézségek ellenére a tanulóim többsége elsőre levizsgázik, nyolcvan százalék fölött van az „eredményességi mutatóm” – büszkélkedik a tanár néni.

3. kép

 

– Mi változott még az elmúlt évtizedben az autóvezetés-oktatás terén? – kérdez vissza Krisztina. – Például a rendőri ellenőrzések alkalmával már a tanulóvezetőket is félreállítják, és az autó papírjainak átvizsgálása után minden további nélkül megfújatják a szondát mind a tanárral, mind pedig a tanítványával is. Persze, ez nem baj, legalább a leendő autóvezető megszokja, hogy az közúti közlekedésnek ez is egy velejárója. És talán a vezetni megtanulni vágyók életkori összetétele is változott, hiszen az idősebb korosztály is szép számmal van jelen a tanulók sorában. A legidősebb férfi tanulóm 56 éves volt, a hölgyek közül pedig szintén a hatodik iksz környékén járt. De kihívás minden újonc. Mindenkit ugyanarra kell megtanítani, csak mindenkit másképp. Mindenkihez meg kell találni a kulcsot. Egy-egy sikertelen vizsga után teljesen össze tudnak törni, ilyenkor az is feladat, hogy újra felépítsük lelkileg, hogy újra legyen kedve nekiállni, vezetni tanulni. Amúgy pedig, én is nehezen teszem túl magam azon, ha a tanulóm megbukik, hiszen ilyenkor mindjárt azt keresem: mit rontottam el?

Vajon tíz év múlva is összetalálkozhatunk Dél-Zala útjain Gáspár-Varga Krisztinával, ahogy vezetni tanít?

– Igen, szeretnék oktatni a jövőben is, ugyanis a szakmában kevés a női oktató. Nagykanizsán például hárman vagyunk, de az egyik kolléga nemsokára nyugdíjba megy. Az is érdekes, hogy a környéken női vizsgabiztosról még csak nem is hallottak. Talán a jövőben megpróbálkozom majd vele, szeretem az új dolgokat és a kihívásokat. Bár még most is előfordul, hogy az emberek be-be néznek az autóba, hogy nocsak, nő oktat egy férfit a vezetésre. Mi lesz akkor, ha nem csak oktat, hanem majd vizsgáztat is…

Dr. Papp Attila



2017-05-29 15:04:00


  Érettségi - Véget értek az írásbelik, hamarosan kezdődnek az emelt szintű szóbelik

Befejeződtek az írásbeli érettségik, a vizsgák következő állomásaként június 8-án megkezdődnek az emelt szintű szóbelik - közölte az Oktatási Hivatal (OH) hétfőn az MTI-vel.


  Játszóhajó

Felavatták az új hajót a Hevesi Óvodában.


  Fél évszázada érettségiztek

Az egykori Thúry György Közgazdasági Technikum 1967-ben végzett 4.B osztályának tanulói tegnap ünnepelték a matúra 50. évfordulóját.


  Több országos versenyen is dobogós helyezést értek el a Hevesi-iskola diákjai

Somogyi Máté az országos kémiaversenyen fél ponttal lemaradva második lett, míg Ferencz Adrienn a Zrínyi Ilona Matematikaversenyen a harmadik helyet szerezte meg. Tanáraik szerint mindegyik diák nagyon sokat gyakorol az órán kívül is.


  A várak földjén - A bányavárosok kincseivel

A Határtalanul!program keretében Kőrösi iskola negyvennégy hetedik osztályos diákja, öt pedagógus kíséretével vettek részt egy négy napos felvidéki kiránduláson, 2017 május 16-a és 19-e között.


  Egy makacs macska kalandjai

Anik Szimonetta nyerte meg a Hevesi-iskola meseíró versenyét. Egy makacs macska története szerezte meg az első helyet a Hevesi-iskola meseíró versenyén. A megmérettetésre 12 diák nevezett, a legjobbaknak tegnap adták át az elismeréseket.









FRISS HÍREK
05:20 - Véradás

A nap vicce



állás Nagykanizsa, munka Nagykanizsa, Jooble
jooble