A Kanizsán született Zemplén Győzőre emlékeztek

Zemplén és a víz – ez volt a témája az idei Zemplén Győző Fizikus Emléknapnak. A résztvevők nemcsak a Nagykanizsán született tudós emlékhelyeit keresték fel, de más, a városhoz köthető fizikusok sírját is meglátogatták, valamint a Soós Ernő-központban hallhattak és láthattak érdekességeket.

Tizenhatodik alkalommal tartották meg a Zemplén-emléknapot. A hagyomány 1970-ig nyúlik vissza: a rendezvényt annak idején a Landler-gimnázium fizikatanára, Kovács László kezdeményezte. – A csúcsponton olyan sokan voltunk az egész országból, hogy azt írtam egy helyen, egy fizikatanári ankéthoz hasonló mennyiségű ember gyűlt össze: itt volt vagy negyven tanár és ötven diák – idézte fel a fizikatörténész.

Az emléknap azóta is a megye „legfizikusabb” tanárait és diákjait szólítja meg, illetve Zemplén sokszínű egyéniségén keresztül kelti fel az érdeklődést a tudományterület iránt. – A fizika, sajnos, mumus egy kicsit. Viszont ha a fizikát fizika- és kultúrtörténetbe ágyazva próbáljuk tanítani, talán ezt a mumusságot is ellensúlyozni lehet a nem fizikus irányultságú diákok között. De a nagyon fizikusok számára is fontos látni azt, hogy bár a fizika minden, de néha szükség van a metafizikára is – véli Balogh László igazgató.

A program résztvevői előbb a Batthyány-gimnázium udvarán található mellszobrot, majd Zemplén Győző Széchenyi téri szülőházát is megkoszorúzták. A Zemplén-zarándoklat a Soós Ernő Víztechnológiai Kutató-Fejlesztő Központban ért véget, ahol egyebek mellett előadás és vizes kvíz várt a diákokra. – Vízzel kapcsolatos szín-, íz- és szagmeghatározás lesz. Ez részben érzékszervi minősítéssel történik, azaz ásványvízkóstolót tartunk a gyerekeknek, másrészt pedig spektrofotometriás mérés, illetve nagyműszeres bemutató is lesz: GC-MS és HPLC-mérés, amivel nagyon kis koncentrációban meg lehet határozni olyan összetevőket, amik nem kívánatosak a vízben – mondta el dr. Galambos Ildikó kutatásvezető. A programból természetesen nem hiányozhattak a vízzel kapcsolatos kísérletek sem.