Tapolcán is megújult vasútállomás fogadja az utazókat

A 21. század funkcionális igényeinek megfelelve újult meg az 1900-as évek elején épült tapolcai vasútállomás, amelyet már ismét használatba vehettek a vonattal utazók.A beruházás a MÁV állomásfejlesztési és integrált ügyfélszolgálat-fejlesztési programja keretében, európai uniós forrásból valósult meg, mintegy 433 millió forintból.


Fotó: MÁV

A MÁV Zrt. 9,9 milliárd forintos költségvetésű, 23 vasútállomást érintő – az Új Széchenyi Terv KÖZOP és IKOP forrásából finanszírozott – rekonstrukciós programja 2013-ban indult. A projekt egyik fontos eleme – a már megszépített pécsi, balatonszentgyörgyi, kaposvári és a 13. Média Építészeti Díjkülöndíját elnyerő keszthelyi állomáson kívül – a tapolcai vasútállomás épületének felújítása.

Bár az épület nem kapott műemléki védettséget, a MÁV a tervezőkkel közösen az eredeti állapothoz hasonló, de letisztult, a 21. század funkcionális igényeinek megfelelő, modern és időtálló állomás létrehozására törekedett a felújítás során. A régi homlokzat,épületelemek, formák visszaállításához mindössze néhány tervtöredék és korabeli képeslapok álltak rendelkezésre.

A többször átalakított épületegyüttes rekonstrukciója során megújult a homlokzat, korszerűbbé váltak a belső terek, az utasok kiszolgálásához és a vasúti infrastruktúra működtetéséhez szükséges helyiségek. A felújítás részeként az állomás közvetlen környezete is újjászületett. Az utasok és a kerékpárosok érdekében az utasforgalmi terek akadálymentesen közelíthetők meg, jelentősen megkönnyítve a mozgáskorlátozott utasok kiszolgálását is. A volt Resti kihasználatlan épületrészét elbontották, helyére parkot alakítottak ki, 80 férőhelyes fedett kerékpártárolóval. Akadálymentes parkolót és öt K+R parkolót is építettek. A felújítás során átalakításokat végeztek a forgalmi- és raktárterületeken, továbbá a vasutasok által igénybe vehető épületrészeken is. A megszépült vasútállomást Tapolca lakói és a városba érkező turisták is nagy elégedettséggel vehették újra használatba.

Háttér a helyreállítási munkákról:

Az 1900-as évek eleji állomás érdekessége, hogy formája és anyaghasználata is eltér a MÁV típusépületeitől, valószínűleg azért, mert magántőke bevonásával építették. Több átalakításon esett át 1952-ben és 1959-ben: a régi, mutatós, fából ácsolt perontető helyett egy könnyedebb, vasbeton szerkezetű előtető készült, és az üzemi funkciókat átköltöztették az újonnan épült forgalmi épületbe. 1979-ben a Restit alakították át, 1991-ben pedig az épület homlokzatát festették újra.A korábbi átépítések jelentősen megnövelték az épület alapterületét, ám egy része mára feleslegessé vált, ezért elbontották vagy átalakították.Az állomásépület műemléki igényű felújítását a VEMÉV-SZER Építő- és Szerelőipari Kft. végezte - tájékoztatta lapunkat a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága.