TRIAD metamorfózis a Móriczban

Szeptember 28-án a Móricz Zsigmond Művelődési Házban adott koncertet a Bacsó Kristóf nevével fémjelzett TRIAD. A jazz-együttes a nemrég megjelent Pannon Blue című lemezről, régebbi és új szerzeményekből összeállított válogatást mutatott be Nagykanizsán. A Pannon Blue-ról érdemes megjegyezni, hogy tavaly ez a korong elnyerte a Gramofon magazin „Az év magyar jazzlemeze” díját.


Fotók: Halász Gyula

Még mielőtt a koncertről beszámolnék érdemes kitérni az együttes névválasztására, amely híven tükrözi annak szellemiségét, zenei hitvallását. A zenekar neve Bacsó Kristóf TRIAD, ami utal egyrészt az alapító személyére, másrészt a három tagból álló összetételre. Van azonban egy spirituális üzenete is a névválasztásnak. Ez pedig a harmónia, a test, a szellem és a lélek fúziója, törekvés a tökéletesség elérésére. A szokatlan, de a jazz világában mégsem egyedülálló szaxofon-zongora-dob felállású trió egészen különleges hangzásvilágot képvisel. A basszus ritmikai hiányát itt részben a dob és a zongora pótolja. Nem történt ezen az előadáson sem másként, ahol nem hiányzott a bőgő vagy a basszus kíséret. Hozzátenném, hogy a combo tagjai valamennyien magasan képzett zenészek. Közös bennük, hogy mindannyian a világ egyik legrangosabb egyetemén a Berklee College of Music-on tanultak. Bacsó Kristóf (szaxofon), Oláh Tzumo Árpád (zongora, keyboards) és Juhász Márton (dob) profi szereplői a nemzetközi és hazai jazz-életnek.


Bacsó Kristóf


Oláh Tzumo Árpád


Juhász Márton

A koncert egy lírai darabbal a PianoMusic-kal vette kezdetét, majd a Pannon Blue lemezről  a Nu Blue hangzott el. Ezután Oláh Tzumo Árpád szerzeményét, a This is for Charlie-t adták elő, utalva a kiváló jazz bőgősre Charlie Haden-re. A következő darab a Metamorphosis talán az est egyik legsikeresebb száma volt. Ebben a szerzeményben is jól tükröződött Bacsó szellemisége, hogy itt nem csak egy szerzeményről van szó, hanem egy olyan szimbólum átadásáról, ami a jazz zenészeket jellemzi. A jazzre jellemző valós idejű előadás (real-time), ami miatt minden koncert más. Egy-egy szerzemény előadása soha nem pontosan olyan, mint amilyen előzőleg volt. A metamorfózis a jazz zenészekre annyira jellemző megújulásra, újjászületésre való késztetésre is utal. Bacsó Kristóf szerzeményeit tekintve sok akár filmzenének is jó lenne, annyira inspiráló, intuitív. Ilyen például az Alein című szerzemény, ahol Bacsó tenorszaxofon játéka alatt végig halljuk Juhász Márton folyamatosan lüktető dobolását. A koncertre a profizmus, az érzelemgazdagság és az intellektuális megközelítés volt jellemző. Ráadásszámként a Monk's Dream - utalás Thelonius Monk zongoristára - hangzott el.

Halász Gyula