Ősszel érő zöldségeink jótékony hatásai

Őszi időszakban válasszuk akár a szezonális sütőtököt, akár a sárgarépát, vagy a céklát, vitamintartalmuknak köszönhetően minden bizonnyal erősítjük vele immunrendszerünket, a csontozatunkat, javíthatjuk az emésztést, a látást, és a szívműködést is.

Sütőtök

Az egyik legnépszerűbb őszi zöldségünk a sütőtök, amiből készíthetünk levest, ivólevet, bébiételeket és lekvárt is. A-vitamin tartalmának köszönhetően javítja a látást, csökkentheti a rák kialakulásának lehetőségét, illetve a szív- és érrendszeri panaszokat, támogathatja a fogyókúrát, erősíti a csontozatot.

Cékla

Egyik legegészségesebb gyökérzöldségünk a cékla, melynek magas antioxidáns, B- és C vitamin tartalma, ezen kívül gazdag magnéziumban, kalciumban, foszforban, vasban, nátriumban és káliumban. Ennek köszönhetően csökkenti a vérnyomást, növeli az állóképességet, javítja az emésztést, a máj és a szívműködést, serkenti az agyműködést, elősegíti a fogyást, megelőzi a légzési problémákat, a szürke hályogot és a stroke-ot.

Sárgarépa

A sárgarépa igazi szezonja ősszel van, ilyenkor a legfinomabb a frissen szedett répából készült zöldségleves, vagy répatorta. Rengeteg A-vitamint tartalmaz, béta-karotint egyaránt, mely a bőrnek és a szemnek is jót tesz. Rendszeres fogyasztása segít a bőr víztartalmának megőrzésében. Csökkenti a mell és vastagbélrák kialakulásának kockázatát, a vérnyomást, szabályozza a vér koleszterinszintjét, és a diabéteszt. Erősíti az immunrendszert és segít az emésztésben.

Kelbimbó

Brüsszeli káposztának is becézik a kelbimbót, mivel a 19. században, Belgiumban nemesítették ki ezt az ősszel érő zöldséget. C-vitamin tartalmát mélyhűtve és főzve is jórészt megőrzi. Tartalmaz A-, B1-, B2- vitamint, karotint, ásványi sókat, és rengeteg fehérjét tartalmaz. Csökkentik olyan súlyos betegségek kialakulásának a valószínűségét, mint az elhízás, a cukorbetegség és a szív-és érrendszeri megbetegedések. Csökkenti a rák kialakulásának esélyét, a csontok, és a szem egészségében is kiemelkedő szerepe van.

Karalábé

A karalábénak magas B1-, B2-, B6- és C-vitamin tartalma miatt ajánlatos a nyers fogyasztása. Tartalmaz még kalciumot, káliumot, magnéziumot, vasat, valamint meszet és foszfort is. Gyulladáscsökkentő hatású, javítja a szív egészségét, és az emésztést, a vérkeringést, erősíti az immunrendszert, a csontokat.

Padlizsán

A padlizsán gazdag C- és A-vitaminban, ásványi sókban. Rakottan főételként ehető, levesbe is főzhető, főzeléknek, de töltve, és párolva, padlizsánkrémként illetve körítésként is kitűnő. Javítja az emésztőrendszer és a szív működését, a csontok egészségét, rosttartalmának köszönhetően segít a fogyásban. Vastartalmának köszönhetően a vérszegények kedvenc zöldsége, ami még az agyműködésünket is serkenti.

Forrás: termalfurdo.hu