A Csó-tó reneszánsza: a „város tüdeje” igazi szabadidőparkká vált, egyre többen fedezik fel a bővülő kikapcsolódási lehetőségeket

Befejeződött a Cyclein a Network 2.0 projekt. A 2017 szeptemberében indult munka gyümölcsét ma már a Mura folyó mindkét oldalán élvezhetik az aktív és a kerékpáros turizmus kedvelői. A projektidőszakban, amely 2019. július 31-én zárult, új biciklis utak és pihenőhelyek létesültek, kiépült egy határon átívelő turisztikai klaszter, Murafölde ékszerdoboza, a Csónakázó-tó pedig valódi szabadidős központtá vált.


A Csó-tó igazi szabadidőközponttá vált, már csónakázni és vízibiciklizni is lehet (Fotó: Gergely Szilárd)

A Cyclein a Network 2.0-ban a nagykanizsai önkormányzat, a Muraközi Turisztikai Ügynökség, a Muraközi Közútkezelő és Štrigova települése vett részt, tájékoztatott Cseke Bence projektmenedzser. A közös munka során jelentős fejlesztések valósultak meg Murafölde és a Muraköz által alkotott horvát-magyar turisztikai térségben. A bruttó 1,7 millió euró költségvetésű projekt nagy részét – csaknem másfél millió euróval – az unió támogatta.

A beruházások lajstroma hosszú: 2017 szeptembere óta 11,7 kilométernyi aszfaltozott kerékpárút épült Donji Kraljevec és Hodošan között, csakúgy, mint a Goričan–Kotori vonalon, amely ökoaszfalt borítást is kapott. Szintén a környezettudatosság jegyében Csáktornyán forgalomba helyeztek öt e-biciklit, és kialakítottak három töltőpontot. A projektpartnerek, gondolva a jövőre, kidolgozták annak a kerékpáros központnak a technikai tervét is, amely az elképzelések szerint Štrigova mellett épül fel.

Az infrastruktúra mellett a program lehetővé tette a jó gyakorlatok cseréjét is. A Horvátországban már sikeres szolgáltatásminősítési rendszer, a Cyclist Welcome Classification System magyarországi átültetésének az eredménye egy egységes, határon átnyúló kerékpáros turisztikai klaszter. Végül, de nem utolsó sorban: a segítségre szoruló turisták számára olyan innovatív szolgáltatások állnak rendelkezésre, mint a fontosabb desztinációkon elhelyezett térképek, információs táblák és szervizfalak, valamint a Bikehelpcall telefonos segélyszolgálat és egy mobilapplikáció.

A horvát-magyar együttműködés legnagyobb nyertese Nagykanizsa és térsége. Ezen a vidéken 17,5 kilométer hosszan kerékpárútvonalat jelöltek ki Nagykanizsa, Miklósfa és Murakeresztúr érintésével. Azok, akik elfáradtak a tekerésben, ugyanitt, úgynevezett pihenőhelyeken fújhatják ki magukat, kényelmüket sok más mellett padok, asztalok és tűzrakó helyek biztosítják.


A megújult Csó-tó idilljét évről évre a sárkányhajósok is élvezik

A leglátványosabb beruházások a nagykanizsaiak egyik kedvenc helyén, a Csónakázó-tó környékén történtek, amelyeknek köszönhetően ma már mindenkinek komplex kikapcsolódási élményben lehet itt része, legyen szó családosokról, esetleg hobbi sportolókról. Az 1400 négyzetméteren bruttó 80 millió forintból épített játszóteret májusban avatták, s azóta elkészült a közvetlen közelében található szabadtéri fitness park is. Júliusban egy régi álma vált valóra a helyieknek: a tó nevéhez méltóan újra lehet csónakázni rajta, sőt, még vízibiciklit is bérelhetnek a vállalkozó kedvűek. A futók és a kerékpárosok nagy örömére pedig az utolsó simításokat végzik a tavat 4,28 kilométer hosszan megkerülő körsétányon – számukra az erdő közelsége és a festői környezet új szintre emelheti az edzés élményét.


Cseresnyés Péter és Radics Bálint egy korábbi kanizsai kerékpáros eseményen. A térség nemcsak a versenyzőket, hanem a turistákat is várja (Fotó: Gergely Szilárd)

A közelmúltban Cseresnyés Péter miniszterhelyettes, országgyűlési képviselő, a Mura-program miniszteri biztosa egy sajtóeseményen azt nyilatkozta: többek között ezeknek a beruházásoknak, illetve hosszú évek kemény munkájának eredménye, hogy Nagykanizsában a Giro d’Italia fő szervezői is fantáziát láttak. A közelmúltban derült ki, hogy az országúti kerékpárosok 2020 tavaszán Magyarországra érkeznek, s a budapesti rajt után, Székesfehérvár és Győr érintésével Kanizsára futnak be. A mezőny ezt követően Szicíliában folytatja a kilométergyűjtést.

A világ második legrangosabb versenyeként számon tartott Giro d’Italia új lendületet adhat a dél-zalai város turizmusának és kerékpárbarát törekvéseinek. Tavaly jelentették be, hogy az ország harmadik kerékpáros edzőcsarnoka Nagykanizsán épül fel, amely nemcsak Nyugat-Magyarországot, hanem a környező országok igényeit is képes lesz kiszolgálni.


Balogh László a projektzárón: Fontos számunkra a helyi lehetőségek bővítése, az aktív turizmus erősítése, valamint az egészséges életmódra nevelés is

Balogh László, a humán bizottság elnöke a Giro d’Italia nagykanizsai előkészítésére alapított munkacsoport tagjaként gyűjtött csokorba néhány ötletet arra vonatkozóan, hogyan lehetne a város kerékpárbarát arculatát tovább fejleszteni. Szerinte érdemes lenne bevezetni a KRESZ-oktatást az általános iskolákban, valamint elgondolkodni azon, miként lehetne az önkormányzat, s majd a helyi vállalkozások dolgozóit arra motiválni, hogy kerékpárral járjanak munkába. Javaslatot tett a biciklis szolgáltatások bővítésére, újabb utak kijelölésére és a belvárosi autós forgalom csökkentésére is.

A Nagykanizsán működő egyesületek – a profiljuknak megfelelően – folyamatosan népszerűsítik a kerékpározást Nagykanizsán. A Kanizsa 14 Kerékpáros Egyesületnek az utánpótlásnevelés területén vannak tervei, a szervezet szeptemberben toborzást tart. A TEKER Egyesület pedig közösségi kerékpározásra buzdít mindenkit: a környéken tartott kirándulások mellett nagyobb túrákra is van lehetőség. Radics Bálint, a Giro Nagykanizsa 2020 referense példaként a Tengerre, magyar! nevű akciót említette, amely lapunk megjelenésének reggelén indult. Azt már előzetesen lehetett tudni, hogy mintegy félszáz kerékpáros – hangolódva a Giróra – rózsaszín mezben teszi meg a négyszáz kilométert Horvátországig, az Adriai-tenger partjáig.

Nemes Dóra

* * *

A projektzárón Balogh László, a humán bizottság elnöke úgy fogalmazott: jöhet a Cyclein a Network 3.0!

– Nagykanizsa hat út kereszteződésében fekszik – tette hozzá –, miért ne lehetne hat, vagy akár még több bicikliút találkozása is. Kerékpáros és kerékpárbarát városként fontos számunkra a helyi lehetőségek bővítése, az aktív turizmus erősítése, városunk ismertségének növelése, s persze a határtalan kapcsolat, valamint az egészséges életmódra nevelés is.

* * *

Cseresnyés Péter miniszterhelyettes, országgyűlési képviselő a projektzárón a horvátok partnerekkel folytatott közös munkáról is beszélt. 

– A 2010-es évek eleje óta dolgozunk együtt különféle turisztikai fejlesztésekben – elevenítette fel a politikus. – Kijelöltünk kerékpáros utakat, építettünk létesítményeket, hogy Kanizsa és környéke, valamint a Mura vidéke célponttá váljon az aktív turizmus szerelmesei számára. Jó lenne, ha minél többen felfedeznék, körbekerékpároznák ezt a gyönyörű vidéket. Reméljük, a közös fejlesztéseket folytatni tudjuk, s ennek hatására minél többen felfedezik: a Muraköz és Murafölde szép természeti egységet alkot, amit érdemes az ide látogatóknak megismerni, akár két keréken is.