Több szabálytalanságot talált az ÁSZ a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóságnál

Több szabálytalanságot talált az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóságnál (SZGYF) a vizsgált 2015-2017-es időszakban.    

A számvevőszék az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta, az ellenőrzéskor az SZGYF-re vonatkozó irányító szervi feladatellátást, belső kontrollrendszerének kialakítását és működtetését, pénzügyi és vagyongazdálkodását, valamint az integritás kontrollok kiépítettségét vizsgálták.    

Megállapították, hogy nem volt szabályszerű a főigazgatóság kontrollrendszerének kialakítása és működtetése, valamint pénzügyi és vagyongazdálkodása, ezért az nem biztosította az átlátható és elszámoltatható közpénzfelhasználást, a felelős gazdálkodást és a vagyon értékének megőrzését.    

A kontrollkörnyezet kialakítása a belső szabályozottság hiányosságai miatt, a kontrolltevékenységek gyakorlása pedig a kötelezettségvállalás és a teljesítésigazolás elmaradása miatt volt szabálytalan. Nem működött integrált kockázatkezelési rendszer, és a főigazgató nem gondoskodott a belső ellenőrzés szabályszerű működtetéséről sem - fejtették ki.    

A vizsgálatból kiderült az is, hogy a kiadások teljesítéséhez és a vagyonváltozásokhoz kapcsolódó gazdasági események elszámolása a számviteli törvény előírásai ellenére bizonylat nélkül történt, valamint nem állítottak ki szabályszerűen bizonylatot a számviteli nyilvántartásokba történő bejegyzésről.    

A vagyongazdálkodás azért volt szabálytalan, mert a főigazgatóság a mérlegtételek alátámasztásához nem állított össze leltárt. Emiatt a 2015-2017. évi számviteli beszámolók nem mutattak megbízható és valós képet a gazdálkodásáról - írták. Hozzátették, a vizsgált időszakban az SZGYF-re vonatkozó irányító szervi feladatokat az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) látta el, 2015-2016-ban azonban hiányosságok mutatkoztak a munkáltatói jogkörgyakorlás területén.    

Az ÁSZ az Emmi vezetőjének egy, az SZGYF főigazgatójának 17 javaslatot fogalmazott meg, amelyekre az érintetteknek harminc napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.

MTI