A sport, amit minden gyerek számára kötelezővé kellene tenni

2019. nov. 1.

Természetesen az úszásról van szó. Ezzel gyorsan fejlődik a gyermek motorikus készsége és az egyensúlyérzéke, javul az izomzat mozgékonysága, emellett pedig megtanít a szabályok betartására, és követésére, konfliktushelyzetek megoldására, a kudarcok leküzdésére.

Miért hívhatjuk a sportok királynőjének?

Hobbiszinten az egyik legegészségesebb sportnak számít, edzi a tüdőt, szívet és eközben még az ízületeket is kíméli. Átmozgatja az egész testet, növeli állóképességünk, jót tesz a gerincnek, javítja a tartást, oldja a stresszt és még a fogyásban is segít, hatására gyorsul az erekben az oxigénáramlás, amitől jobban megy a tanulás is.

Miért ez legyen az első sport, amit megtanul a gyerek?

Az úszás igazi, biztosan megtérülő hosszú távú befektetés az egészségünkbe, ha minőségi életet szeretnénk élni, emellett testi és szellemi fejlődést is biztosít. Hasonlóan a biciklizéshez, ha egyszer megtanuljuk a mozdulatokat, nem tudjuk már soha elfelejteni. Az összes izmot igénybe veszi, az alsó és a felsőtestre ugyanolyan erőfeszítés hárul, ráadásul a vízfelszínen maradáshoz a tartóizmok munkájára is szükség van, ami a növekedésben lévő gyerkőcöknek és gerincüknek rendkívül jót tesz. Úszás közben fokozódik az endorfintermelés, tehát boldogsághormont szabadít fel, valamint csökkenti a stresszt, ami a nehéz és sűrű iskolai napok után ráfér a diákra. A rendszeres úszással nőhet a csontok szilárdsága, teherbíró képessége, így idős korukra erősebb, teherbíróbb csontozattal rendelkezhetnek azoknál, akik nem sportoltak. Mentálisan is segít abban, hogy könnyebben viseljük a stresszes helyzeteket, és könnyebben szocializálódhatunk, hiszen nem csak egy iskolai, hanem egy másik csapat, közösség tagjaivá is válunk. Azok a gyerekek, akik rendszeresen járnak úszóedzésre, sokkal nyugodtabban viselkednek a tanórákon, fegyelmezettebbek, kiegyensúlyozottabbak az unalmasabb órákon is. Figyelmük sokkal tovább fenntartható, mint nem sportoló társaiknak. Nagyobb a kitartásuk is, mert hozzászoktak ahhoz, hogy keményen küzdenek a jobb eredményekért, rendszeres edzésekkel. Edzés közben ugyan elfáradnak, de az agy több oxigénhez jut, mondhatni feltöltődik, így mikor tanulni kell, csak az adott feladatra tudnak koncentrálni. Nő az állóképességük, amivel erősödik a szívizomzat és annak hajszálér hálózata egyaránt. Célt ad az életben, fegyelemre és figyelemre tanít, egészséges önbizalmat ad, és sokkal jobb és erősebb lesz a kudarcok és a sikerek feldolgozásának a képessége.

Azok a gyerekek, akik már fiatalkorukban túlsúlyosak, nekik is célszerű úszással kezdeni a fogyókúrát, mert a víz felhajtóerejének köszönhetően nem kell sportsérüléstől sem tartani. A víz lényegesen sűrűbb közeg, mint a levegő, így izmaink folyamatosan ellenállással szemben dolgoznak, tehát rá vagyunk kényszerítve a kardió mozgásra.

Mikor érdemes elkezdeni?

A rendszeres, edzésjellegű sportolás 5-7 éves korban kezdhető el. A vízben ,,csökkentett gravitációs térben” sportolhatnak, jelentősen mérsékelve az ízületekre ható erőket. Monotónia tűrésük rossznak mondható, tehát csak érdekes, játékos, változatos edzések lehetnek hatékonyak és vonzóak a számukra. De a legfontosabb, hogy kialakuljon bennük a mozgás szeretete, és az egészséges életmód megismerése. Ehhez lehet, hogy még edzőre sincs szükség első körben, mi is megtaníthatunk játékos módon néhány alapszabályt. Viszont figyeljünk arra, hogy ha erőltetjük, amikor a gyerek arra még nem érett rá, akkor megijedhet a víztől, az érzetektől és akár egy életre elvehetjük tőle a kedvét.

Forrás: termalfurdo.hu