A lakosság többsége kedvezően fogadta az ingyenes parkolást

Mint azt korábban lapunk is megírta, közgyűlési döntés értelmében december 7-től január 3-ig ingyenesen lehetett használni a fizetős parkolóhelyeket Nagykanizsán. A javaslat előterjesztőjétől, Berta Krisztián önkormányzati képviselőtől (Éljen VárosuNk!), a humán és civil ügyek tanácsnokától megkérdeztük, véleménye szerint kezdeményezésük elérte-e a célját.


Az autósoknak közel egy hónapon át nem kellett tartaniuk a szélvédőjükre helyezett „mikuláscsomagtól" (Fotó: Gergely Szilárd)

– A város lakosságának többsége egyfajta gesztusként értékelte az ingyenes parkolás bevezetését annak ellenére, hogy adódtak problémák is – kezdte Berta Krisztián.

–  Természetesen nehezebben találtak maguknak parkolóhelyet a környéken lakók, viszont örültek a lényegének, annak, hogy nem kellett fizetni a parkolásért. A frakció szerint érdemes volt megpróbálni, és nagy valószínűséggel idén is visszatérünk rá. Nemcsak a saját véleményünkre alapoztunk, hanem a lakosság, illetve a VIA Kanizsa vezetésének a véleményét is figyelembe vettük. A kezdeményezést a Társaság vezetése is támogatandónak tartja az elkövetkezendő években már csak abból a szempontból is, hogy egyre kevesebb azon városok sora, ahol nem élnek ezzel a lehetőséggel a városlakók felé. Az egyesületünk facebook oldalán létrehozott szavazás alapján a válaszadók 80 százaléka úgy gondolta, legyen ingyenes év végén a parkolás, míg 20 százaléka azt jelezte, hogy ne legyen. A hozzászólásokban a városlakók javaslatokat is tettek, amelyeket természetesen figyelembe veszünk legközelebb. A belvárosban lévő üzletek forgalmát megnövelte az intézkedés, azonban való igaz, hogy okozhatott kellemetlenséget is a szabad parkolóra találás. Végül is örültek annak az autósok, hogy nem kellett fizetni, órát figyelni, és az autójuk szélvédőjére helyezett „mikuláscsomagtól" sem kellett tartaniuk ebben az időszakban. A VIA vezérigazgatójával történt egyeztetés alapján elmondhatom, hogy az éves parkolóbérletet vásárlók sem jártak rosszul, hiszen akik januárban vesznek éves bérletet, azok érvényessége a következő év január 31-éig szól, tehát 13 hónapra. Így valójában nem érhette őket anyagi kár.

Jobban át kellene gondolni az ötleteket

Tóth Nándor önkormányzati képviselő (FIDESZ-KDNP) az ingyenes parkolás kapcsán összességében nem tudott kedvező tapasztalatokról beszámolni.

– A kereskedelmi, de inkább a vendéglátóipari egységek nyilván örültek neki, mert nem kellett a vendégeiknek a parkolásért fizetni. Viszont, kifejezetten nem örültek a belvárosban lakó, garázzsal nem rendelkező autótulajdonosok, akiknek az év minden napján amúgy is gondot jelent a járműveik elhelyezése. Elmondták, bizony előfordult, amikor reggel elmentek hazulról, és délután, vagy este hazaértek, egyáltalán nem, vagy csak hosszas keresgélés után tudtak leparkolni a környéken. Véleményük szerint szinte egész napra elfoglalták ezeket a parkolóhelyeket, mivel olyan járművek is megjelentek, amelyek korábban nem parkoltak a belvárosban. A képviselői körzetemben élők kifejezetten nem örültek annak, hogy gyakorlatilag rájuk lett szabadítva mindenki. Meggyőződésem szerint a kanizsai rendelet nagyon lojális, hiszen a várakozási övezetben munkanapokon 8–16 óráig kell díjat fizetni. Szabadnapokon, vasárnap és ünnepnapokon a parkolás díjtalan. Ezzel tulajdonképpen nem is a bevételszerzés volt a célja az előző önkormányzatoknak sem, hanem az, hogy a gépjárműmobilitás megtörténjen a belvárosban. A történethez még hozzátartozik az is, hogy van olyan család, ahol 2-3 autót is használnak. Ha mindenképpen kedvezni akarunk a városlakóknak, a korábbi gyakorlat szerint szerencsésebbnek tartanám, ha a két ünnep – a karácsony és újév – közötti időszakra vezetnénk be az ingyenes parkolást. Vagy más megközelítésből ingyenessé tehetnénk például a tömegközlekedést. Ezen érdemes lenne elgondolkodni. A városnak nyilván fizetnie kellene ezért a szolgáltató felé. A Fidesz-frakció álláspontja szerint is jobb lenne ezt a megoldást előtérbe helyezni, mivel a belváros levegője a megnövekedett járműforgalom miatt szennyezett, és ezen a helyzeten inkább rontunk, ha még több autót hozunk be a belvárosba. Összességében megértem, ha valakik ezt megígérték a kampányukban, és most olyan helyzetbe kerültek, hogy érvényesíteni tudták akaratukat, de a jövőt illetően jobban át kellene gondolniuk az ötleteiket. Információm szerint a 2200-2300 bérlettulajdonost bosszantotta, hogy nem tudtak parkolni, normálisan közlekedni a városban annak ellenére, hogy fizettek érte.

Bakonyi Erzsébet