Továbbtanulás általános iskola után

Január 18-án írták meg azok a tanulók a központi felvételit, akik olyan intézményekbe jelentkeztek továbbtanulni, ahol figyelembe veszik az írásbeli eredményét. A digitális munkarend kialakítása óta eltelt két és fél hónap, mely alatt sok mindenben megváltozott a tanulók és tanárok élete. Megtudtuk, mely irányba haladtak tovább a végzős nebulók, és hogyan vették az akadályokat a diákok és pedagógusok egyaránt.


(Fotó: Horváth Zoltán)

Az idei év máshogy zárul az iskolásoknak a koronavírus- járvány miatt. A középiskolákban a ballagások elmaradtak, vagy online szervezték meg. A Hevesi Sándor Általános Iskolában az iskolavezetés úgy döntött, hogy a tanév végén a nyolcadikosok nem búcsúznak. A Zrínyi Miklós Általános Iskolában azonban szülői és tanulói kérésre a diákoknak augusztusban vagy szeptemberben lesz lehetőségük elköszönni volt diáktársaiktól és tanáraiktól, amely ötlettől a Hevesi iskola sem zárkózik el.

Merre tanulnak tovább a végzős diákok?

A Zrínyi Miklós Általános Iskolában a tanulók hatvan-hatvanöt százaléka megy tovább gimnáziumba, harminc szakgimnáziumba, technikusi iskolába, hét- nyolc százaléka pedig szakmunkásképzőbe. A diákok közel kilencven százalékának sikerült a választott első helyre bekerülniük.

Intézményükből még mindig nagy számban mennek gimnáziumba, illetve szakgimnáziumba a tanulók. Ennek nyilván örülünk, és azért a szakmai programunk is ez irányban mutat, hogy a gyerekeket jól felkészítsük ezekre a felvételikre és a következő iskolafokra, főleg gimnáziumokra. Ezért van két nyelvtanítás és nívócsoportos osztályaink. Tehát én azt gondolom, hogy sikeres felvételin vannak túl a nyolcadikosok - mondta el Faller Zoltán a Zrínyi Miklós Általános Iskola igazgatója.


(Fotó: Horváth Zoltán)

A korábbi tapasztalatok alapján nem csak a karantén miatt, de általában nehéz motiválni a gyerekeket a felvételi után a tanév hátralévő részében. Azonban a korlátozás során lelkiismeretesen végezték a feladatokat. A kezdeti nehézségek után a digitális lét fejlődést hozott az iskolásoknak, szép megoldásokat végeztek a kollégákkal a tanulók. A gyakorlat során megfelelőképpen lehetett ezekkel a különleges feladatokkal motiválni őket, és sokan nagy érdeklődéssel, becsületesen dolgoztak. Szerencsére a szülők is partnerek voltak a közös munka előrehaladásában.

Hevesi Iskola tapasztalatai

A Hevesi Sándor Általános Iskola hatvankét végzős diákja is sikeres felvételit tudhat maga mögött. Huszonöt diák mehet gimnáziumokba, harmincöten szakgimnáziumba. A legtöbben az első helyen megjelölt oktatási intézményben fogják folytatni tanulmányaikat.

Az online tanulás szintén sikeres volt. Jól oldották meg a helyzetet, mind a tanárok, mind a diákok. Sokan becsületesen és érdeklődéssel dolgoztak.


(Fotó: Miholics Szabolcs)

A nyolcadikosok szépen vették az akadályokat, küldték vissza a feladatokat. Nekik ez a digitális átállás nem okozott problémát. Tapasztaltuk, hogy nagyon sokszor a szülőket is korrepetálták a gyerekek, mert ők ebben a világban már nagyon otthon vannak. A felső tagozatban a Google Classroommal megy a digitális oktatás. Szépen megtanulták. Az elején voltak elakadások, de gyorsan belejöttek a pedagógusok és a diákok is – nyilatkozta Szabó Erzsébet, a Hevesi Sándor Általános Iskola igazgatója.

A pedagógusok és a vezetés között is folyamatos a kommunikáció. Fontosnak tartják, hogy ne terheljék le a diákokat, de a kötelező feladatokat megoldják. A  folytonos visszajelzéseknek köszönhetően sikerült egy stabil rendszert felépíteniük.

Mind a két iskolában elmondható, hogy nem csak a végzős, hanem az összes diáknak hiányoznak iskolástársaik, tanáraik. Nagyon várják már, hogy újra találkozzanak, a gyerekek összefussanak barátaikkal, hisz fontos a szociális együttlét, a közösségépítés.

Támogatás mind a két iskolától

Az új digitális oktatásforma eredményeképp néhány családnál nem állt rendelkezésre megfelelő mennyiségben – vagy egyáltalán- számítógépes eszköz. Ebben az iskolák számos családnak tudtak segíteni, tableteket tudtak kölcsön adni. Akadt olyan eset is, amikor egy komplett asztali gépet ajánlottak fel egy rászoruló családnak azért, hogy az eszközök miatt ne legyen fennakadás.

Gerencsér Dóra