Évet értékeltek az önkormányzati cégek vezetői

facebook megosztás

2019. november 28-án döntött arról a közgyűlés, hogy Áfra Barnabás és Kaszper László kivételével valamennyi önkormányzati érdekeltségű cég vezetői posztján személycserét kell végrehajtani. A döntés nagy politikai és sajtóvisszhangot váltott ki, másnap Bizzer András - akkor még a Fidesz-frakció vezetője, ma már alpolgármester - egy sajtótájékoztatón a hosszú kések éjszakájaként jellemezte az ülést, s ezen döntést. A mintegy 1 éve regnáló új vezetők, Czirákiné Pakulár Judit, Karácsony Károly, Ring Balázs, Szabó István, Szirtes Balázs, Tar Mihály és Zakó László is nehéz, de sok szempontból eredményes esztendőről számolt be lapunknak.

Czirákiné Pakulár Judit: A Nagykanizsai Városfejlesztő Kft. legfontosabb idei feladata a 2016-2017-ben indított, elhúzódó projektek mielőbbi érdemi, fizikai megvalósítása volt. Ennek megfelelve, a befejezéséhez közelít a Zöld város – Zöld Nagykanizsa beruházás, amelynek a megvalósult tereit, parkolóit már birtokba vehették a kanizsaiak. Jól halad az ipari park projekt megvalósítása. Az M7-es autópálya keleti lehajtójánál kiépült körforgalom már átadásra került, amely két, összesen 90 hektáros fejlesztés alatt álló iparterületet tár fel és lát el útkapcsolattal. Várhatóan tavasszal folytatódik az út és a közművek további építése. A Babóchay utca felújításával befejeződik a TIF projekt, amely az utak, járdák megújítását célozta. Lassan befejeződik az orvosi, fogorvosi rendelők felújítása a Csengery, a Nagyrác és a Szent Imre utcában, s végéhez közelít a Paktum és az Együtt Ligetvárosért projekt is.

Karácsony Károly (Kanizsa Uszoda Kft.): Több mint 20 éve volt kicserélve a homokszűrőtöltet a vízforgatórendszerben, ezt megtettük, s ezáltal az előző időszakban esztétikailag kifogásolható zöld színű medencevíz gyakorlatilag megszűnt, s egy kristálytiszta, minden követelménynek megfelelő medencevizet sikerült előállítani. Mintegy 2 millió forintból felújítottuk az egyik finn szaunánkat. Elkezdtük azokat a szolgáltatásokat visszahozni a vendégeink nagy örömére, amik régen is sikeresek voltak. Ilyen volt például a szaunashow, ez szinte folyamatosan telt házzal ment. A nyári újranyitás után is próbáltunk olyan programokat szervezni, amik nagyobb tömegeket vonzanak. Családbarát rendezvényeket tartottunk, csatlakoztunk strandok éjszakája programsorozathoz. Kicseréltük a tanmedence hőcserélőjét is, ami egy nagyobb lélegzetvételű beruházás volt. Erre azért volt szükség, mert ezzel a tanmedence direkt fűtése megoldottá vált, s ez lehetővé teszi azt, hogy babaúszást szervezzünk.

Ring Balázs (Nagykanizsa-Netta-Pannonia Hulladéklerakót Üzemeltető Kft): 2019-hez képest a pandémia miatt idén jóval kisebb volt az ártalmatlanított hulladék mennyisége. Ez nyilván gazdaságilag negatívan érint minket. Több havária esetünk is volt. Az egyik a régi rekultivált, de műszaki védelemmel nem rendelkező lerakóteret a mostani, III. ütemmel elválasztó műszaki védelemnek a leégése. Ezt csak részlegesen térítette meg a biztosító. A hirtelen lezúduló sok csapadék extrém mértékben megnövelte a csurgalékvíz mennyiségét, amelynek ártalmatlanítási költsége majdnem eléri a tavalyi kétszeresét. Fontos, az elmúlt években halasztott nagyberuházások előtt állunk. Az egyik a gépbeszerzés, a másik pedig a hulladéklerakó bővítése. A jelenlegi kapacitás 4-5 évre elég. A körforgásos gazdaságra való átállás annyira a jövő zenéje, hogy számottevő lerakókapacitásra 15-20 évig még biztosan szükség lesz. Ez 4-500 millió forintos beruházásnak indul, önerőből nem tudjuk megoldani, pályázat pedig valószínűleg nem lesz rá.

Szabó István: A Via Kanizsát idén negatív változásként érintette a közfoglalkoztatási programokból való kizárás. Év közben, a bevételeink jelentős csökkenése mellett bővítettük közterületgondozói létszámunkat, hogy eleget tudjunk tenni üzemeltetői feladatainknak. Minőségi feladatellátásunkhoz jövőre is létszámbővítés szükséges, valamint növelni kell eszközeink, gépeink számát és minőségét. A COVID miatt bevezetett intézkedések jelentős kiesést eredményeztek a fizetőparkolók, a piac-, vásártartás és a vendéglátó előkertek közterület-használatának bevételeiben egyaránt. Tetézte ezt az önkormányzati költségvetésben szereplő támogatásaink csökkentése. Mindezek ellenére a közhasznúsági szerződésünkben foglalt feladatokat igyekszünk végrehajtani és takarékos gazdálkodással az üzleti tervben szereplő célkitűzéseket tartani.

Szirtes Balázs (Kanizsa Rehab Nonprofit Kft.): Az elmúlt egy évben a folyamatos változás jellemezte a cégünket. Szervezeti változás, bővülés, munkahelyteremtés, partnerkörbővítés, megrendelésállomány-emelkedés, árbevétel-növekedés, gyakornoki pályázat elnyerése – megvalósítása, ISO 9001:2015 szabvány sikeres bevezetése, hatósági ellenőrzések sikeres végrehajtása, címszavakban, ami eddig történt nálunk. Mindezt egy olyan üzleti évben, környezetben, amire az elmúlt évtizedekben nem volt példa. Nagyon büszke vagyok a csapatomra a munkavállalóinkra, akik minden nehézség, megpróbáltatás ellenére sikeresen helytálltak minden kihívásban és megpróbáltatásban.

Tar Mihály (Kanizsa Médiaház Nonprofit Kft.): Egy éve még azt gondoltam, hogy fél év alatt sikerül olyan állapotba hozni a céget, hogy az szinte magától is működik majd, és csak kisebb korrekciókra lesz szükség. Az eltelt egy év alatt kiderült, hogy ez csak álom maradt. A valóság megcáfolta minden elképzelésemet. Azt azért tudtam, hogy a múltam miatt nem kell az egész politikai paletta támogatására számítanom. Egyértelmű volt, hogy munkásságom a kormánypárti szimpatizánsok kritikájának céltáblája lesz. Ez nem is lepett meg, de az, hogy magukat komoly beosztásban tudó politikusok(?) kitalálnak, majd terjesztenek könnyen bizonyítható hazugságokat, az meglepett. Ez persze azt jelzi számomra, hogy az irány jó, mert ezek szerint a Médiaház munkatársainak szakmai munkájába nem tudnak belekötni.

Zakó László (Nagykanizsa Vagyongazdálkodási és Szolgáltató Zrt.): Szervezeti felépítését és adminisztrációját tekintve rendezetlen céget vettem át, elsőként ezeket kellett rendbe tenni. Szabályoznom kellett a munkaköri összeférhetetlenségeket, a munkaidő nyilvántartást. Új ügyfélfogadási rendet – és erre alkalmas helyiséget – alakítottunk ki. Általános meglátásom az volt, hogy az elvarratlan szálak alkotta gombolyag az elmúlt években csak nőtt, komoly ügyek hevertek megoldatlanul. Célom ezek minél gyorsabb és sikeresebb rendezése. Idetartozik, hogy tizenkét éve hozott önkormányzati határozatnak is érvényt szereztünk a „Citromsziget” és a Petőfi u. 42. kiürítésével.

A pandémia miatt rengeteg, nem várt problémát kellett megoldania a cégvezetőknek, és beszámolójuk alapján több esetben is előfordult, hogy a helytállás mellett még különböző fejlesztéseket is sikerült eszközölni. Mindezek ellenére nemrégiben Bizzer András alpolgármester tett egy kijelentést egy online megjelenő cikkben, miszerint a jó gazda gondossága nem jellemezte az ÉVE- frakció által a gazdasági társaságok élére kinevezett új vezetőket.

K.K.: A fejlesztések is azt bizonyítják, hogy mi igenis jól gazdálkodtunk, tulajdonosi szemlélettel kezeltük a pandémiás helyzetet. Beruházási célú pénzeszközként 5 millió forintot igényeltünk, de ezt sajnos a pandémia miatt megvonta az önkormányzat. A bezárás, a 15-20 millió forintos bevételkiesés, és végül a meg nem kapott beruházási pénz ellenére sikerült az energiaköltségeinket úgy visszafogni, hogy nem kellett dolgozót elbocsátanunk. S várhatóan az üzleti tervekben leírtakhoz képest jobb eredménnyel fogjuk zárni az évet.

R.B.: Mi nem vettünk igénybe önkormányzati támogatást. A számítható kiadásokat csökkentettük, viszont több olyan esemény következett be idén, ami nagy költséget jelentett a lerakó működőképességének megőrzése érdekében. A már említett gépbeszerzés elodázása miatt a jelenleg üzemelő 16 ezer üzemórás kompaktor javítása összességében 15 millió forintba került. Év elején nagy beruházás volt a depóniát megközelítő út más nyomvonalra helyezése, és az ürítőtér megemelése.

Sz.I.: Véleményem szerint a cégek gazdálkodását igazoló éves beszámolók tényadatainak ismerete nélkül alkotott vélemény legfeljebb hangulatkeltésre alkalmas. Bízom abban, hogy az érintett önkormányzati cégek eredményeikkel cáfolni fogják mindezen híreszteléseket.

Sz.B.: Az éremnek mindig két oldala van. A Kanizsa Rehab Nonprofit Kft. alapszabályában leírt legfőbb feladatunknak a megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásának maradéktalanul eleget tettünk, egy olyan időszakban, ahol a munkapiaci helyzetet a világgazdaságot és a magyar gazdaságot is erősen negatívan befolyásoló tényezők nehezítették és jelenleg is erőteljesen terhelik. Közel 100 új munkahelyet teremtettünk úgy, hogy a COVID-19 válság alatt nem kaptunk az előző évekhez viszonyítva több támogatást a tulajdonosunktól.

T.M.: Próbáltak lehetetlenné tenni, szervezetten távozott el négy ember, elvonták a támogatás közel egyharmadát, elzárkóznak a nyilatkozatoktól. Az embereket pótoltuk, spórolunk. Hogy nem nyilatkoznak? Őket minősíti. Én nem adom fel! Vannak terveim, amelyekről jelen helyzetben beszélni botorság lenne, de bízom egy, az első évnél sokkal jobb folytatásban.

Z.L.: Nem tudom, hogy ki a címzettje a rossz gazdálkodásnak, de jöjjenek a számok: Az NKVG Zrt. 2019-ben 22 bérlakást újított fel, 2020-ban 40 lesz ez a szám. A tavaszi járványhelyzet miatt cégünk egyrészt egy 25 millió forintos befizetési kötelezettséget kapott az önkormányzattól, másrészt tavasszal 18 millió forintos, most havi közel egymillió forintos bérleti díjkedvezményt kell(ett) adnunk az üzlethelyiségek bérlőinek, illetve sokan továbbra is akadozva fizetnek a lakásbérlők közül is. Nem mondtam fel egy munkatársamnak sem, de így is 12 fővel kevesebben vagyunk, mint tavaly, miközben a feladatok nőttek. Az év közepén 10 százalékos béremelést hajtottunk végre. Mindent összevetve az idei üzleti eredményünk – a ránk pakolt terheket leszámítva – közel 9 millió forinttal lesz több a tavalyinál. Mindezért köszönettel tartozom munkatársaimnak, akik partnerek voltak mindenben.

Mikó-Baráth György
Fotó: Horváth Zoltán

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.