Kérdések és válaszok a gyalogoshíd újjáépítéséről

facebook megosztás

A kanizsaiak a Batthyány utcai gyalogoshíddal kapcsolatos régi sérelme újra felmerült. Kérdésükkel Bodó László önkormányzati képviselőhöz (ÉVE) fordultak. 

A városatya elmondta, kérésükkel a polgármesterhez fordult, aki válaszlevelében az alábbi tájékoztatást adta a Sétakertet és a Batthyány utcát összekötő gyalogoshíd megépítése műszaki feltételeinek vizsgálatáról: az önkormányzat a vasúti műtárgyak esetleges korlátozó, akadályozó volta miatt megkereste a MÁV Zrt-t. A társaság a válaszlevelében azt írta, hogy a Budapest - Nagykanizsa vasútvonal felett tervezett gyalogos „Kis-híd" újjáépítésének – a felújítani kívánt Sétakert előnyösebb megközelítéséhez – a MÁV Zrt részéről elvi akadálya nincsen.

Az építendő gyalogos híd megvalósíthatóságának műszaki feltételei a MÁV részéről a következők:

A vasút megközelítőleg 5-6 m mély, meredek 1:1 hajlású bevágásban fekszik. A felsővezeték munka- és függesztő vezetéke a bevágás koronaéléhez képest kb. 1 m-rel magasabban fut. A tápvezeték az adott szakaszon fel van emelve, a pálya villamosításakor feltehetően már terveztek a gyalogos felüljáró visszaépítésével.

A táp- és kitápláló vezeték az adott oszlopközben megemelésre került, az építést nem akadályozza. A gyalogoshíd építéséhez el kell készíteni egy felsővezeték-átalakítási tervet, melyben megvizsgálják a szerkezeti magasságának csökkentési lehetőségét.

A bizottság már tárgyalta az ügyet, a tervezés és a megépítés költsége a várost terheli. Hogyha megszűnik a pandémia, a közgyűlésen visszatérnek a témára – foglalta össze Bodó László. 

Cserti Tibor, a Városvédő Egyesület elnöke, akkori önkormányzati képviselőként ismerte ezt a problémát. Szerinte a vasútvillamosítás idején lett volna lehetőség a híd felújítására, de az akkori pályafenntartási főnökség nem építtette vissza, inkább a költségeit megtakarította. A város meg hagyta, nem kérték a helyreállítást, pedig a MÁV engedélyezte volna, hiszen az újjáépítés költségét a MÁV eredeti beruházási programja tartalmazta. Ha az eredeti tervek megvalósulnak, akkor legalább a tervezési költségeket vállalja át a MÁV. Viszont mindenképpen meg kellene valósítani a temető, a Maort-telep, a Sétakert gyorsabb megközelíthetősége miatt – hangsúlyozta Cserti Tibor. 

Egy Maort-telepi lakó szerint a híd lebontását követően kénytelenek voltak leszokni róla, és más utakat kerestek. Annak idején csak átsétáltak a hídon, és máris bent voltak a városközpontban. Ahogy öregednek a lakók, egyre kevesebbet gyalogolnak. Az ABC-ben meg tudják vásárolni az élelmiszereket, a nagybevásárlásokat pedig megoldják a gyerekek. Azok, akiknek nincs autója, ki tudnák használni most is a kishidat. Rendezvények egy éve nincsenek a városban, így amiatt sem kell bemenniük. Viszont először a Sétakert régi patináját kellene visszaállítani, igazi sétakertté alakítani, hogy újra élvezhessék adottságait a városlakók. Akkor nagyobb szükség lenne a kishídra. 

Lacknerék a Batthyány utcából is örülnének ha újra felépítenék a kishidat. A férj, Károly szerint egyszerűbben megközelíthető lenne az uszoda, és eltűnne végre a valamikori hídfeljáró elől a szelektív hulladékgyűjtő sziget. De nem is azzal van a legfőbb bajuk, hanem azokkal, akik szeméttelepet csinálnak a környékéből. Rádió, tévé, kommunális hulladék, papírdobozok garmada, minden megtalálható itt. Amikor szóltak egyiküknek, még meg is fenyegette őket. 

Bakonyi Erzsébet

Fotók: Kanizsa TV

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Kanizsa Újság 2021. február 26-án megjelent számában olvasható.

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.