Önkormányzati cégvezetők a pandémia tükrében

facebook megosztás

Egyáltalán nem volt könnyű időszak az, amelyet mögöttünk tudhatunk az elmúlt két évben. A járvány miatt kialakult helyzetben minden eltért a korábban megszokott gyakorlattól. A korlátozások és a veszélyhelyzetre vonatkozó jogszabályok következményei egyaránt nehezítették a munka szervezését, és elvégzését. Szokatlan volt, hogy a korábban bevett gyakorlattól eltérően az egyszemélyi irányítás alatt elmaradtak fontos szakmai egyeztetések. A bizottságok, az önkormányzat munkájának felfüggesztése miatt pedig a döntések és azok előkészítése is eltért a hétköznapi és a normális gyakorlattól.

Összeállításunkban nem szólaltatjuk meg Tar Mihályt, a Kanizsa Médiaház Nonprofit Kft. ügyvezetőjét. Mint az olvasóink körében ismert, Balogh László polgármester május 19-én az ügyvezető azonnali visszahívásáról döntött. A rendkívüli jogrend megszűnése után azonban a közgyűlés június 25-én Tar Mihály újbóli kinevezéséről döntött a Kanizsa Médiaház élére. Mivel a kétéves cégvezetői tevékenysége úgymond megszakadt, az ügyvezető nem kíván „visszatekinteni”, hanem a jövővel akar foglalkozni.

Szerettük volna megkérdezni Szirtes Balázst, a Kanizsa Rehab Nonprofit Kft. ügyvezetőjét is, aki azonban munkahelyi elfoglaltsága miatt nem tudott ránk időt szakítani.

Még nem jött el az ideje annak, hogy hátra dőljünk

Czirákiné Pakulár Judit, a Nagykanizsai Városfejlesztő Kft. ügyvezetője:

Nehéz volt ez a két év azért is, mert – gondolom más cégvezetőkhöz hasonlóan – egy bizalmatlansággal átitatott légkörben kellett a munkámat elvégezni. Túl vagyunk rajta, de nem vagyok abban biztos, hogy az elkövetkező időszak nem lesz nehezebb. Az egyre erősebben ható gazdasági válság, a járvány sem mutat jó irányba. Azt gondolom, hogy még nem jött el az ideje annak, hogy hátra dőljünk. A nehézségek ellenére elindult a 2016-os, 2017-es támogatói döntésekkel rendelkező városi projektek megvalósítása, melyek jelentős része a záráshoz közelít. Befejeztük a Zöld Város – Zöld Nagykanizsa projekt keretében az Eötvös és Deák tér felújítását, valamint a Szent József téren és a Pannon Egyetem előtt a parkolóépítést, indul a Széchenyi tér rekonstrukciója, mely tavaszra elkészülhet. Átadtuk a Nagyrác utcai orvosi rendelőt, megvalósult a Szent Imre utcai fogászati rendelők és a Csengery úti orvosi rendelő és tanácsadó épület felújítása, eszközbeszerzése is. Jól halad az Ipari park építése, várhatóan nyárra átadásra kerülhet. Szintén befejezés előtt áll a Corvin utcai bölcsőde átalakítása, jövő ősszel már fogadhat kis bölcsiseket. A Csónakázó-tónál még idén elkészül sok kisiskolás kedvelt nyári napközis táborának, a Zöld Tábornak a felújítása, s tavasszal a közelében pumpapálya létesítését is indítjuk. Nehezen indul, közbeszerzés előtt áll a mindenki által nagyon várt önkormányzati épületek energetikai felújítása projekt, melynek keretében 11 önkormányzati épület mellett a BLG „A” épületének energetikai rekonstrukciójára is sor kerül. A projekt a végleges műszaki tartalom Közreműködő Szervezet általi jóváhagyására vár, ha ezt megkapjuk, azonnal indulhat a közbeszerzés. Reményeink szerint a kivitelezés 2022-ben a fennakadások ellenére megvalósulhat.

Árainkat továbbra sem módosíthatjuk jövő év közepéig

Karácsony Károly, a Kanizsa Uszoda Kft. ügyvezetője:

Sajnos az előzetes terveinket a különböző családi és zenés programokra vonatkozóan a pandémia nagyrészt meghiúsította. 2020-ban 145 napot, míg az idei évben 123 napot volt zárva a létesítmény a nagyközönség előtt, csak a versenysport számára nyújthattunk szolgáltatást. A veszélyhelyzetben a munkabeosztást átszerveztük, az energiafelhasználást minimalizáltuk, így az ágazati bértámogatással együtt létszámleépítés nélkül sikerült túlélnünk az elmúlt közel két évet úgy, hogy az önkormányzat által biztosított forrás az idei évben is a 2020. évivel megegyező volt. A bevételkiesés és az elmúlt időszakban bekövetkezett minimálbér emelések, energia és egyéb áremelkedések tükrében ez különösen jó eredménynek számít. 2020-ban is minimális nyereséggel zártuk az évet és ez várhatóan az idei évben is sikerülni fog, köszönhetően többek között a kedvező nyári időjárásnak. Az árainkat továbbra sem módosíthatjuk jövő év közepéig, így a jövőben is a 2017-es árakon szolgáltathatunk. Sajnos fejlesztési célú pénzeszközt egyáltalán nem kaptunk, így a legszükségesebb, a rövid időn belül megtérülő, az elmúlt években elmaradt és feltárt meghibásodások elhárítását, a létesítmény előírás szerinti és biztonságos üzemeltetéséhez szükséges beruházásokat saját forrásból végeztük el. Mivel az új versenyuszoda építése nem kezdődött el, így a jövőre vonatkozó információ teljes hiánya miatt a meglévő épületekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos karbantartási és fejlesztési irányok is nagyon nehezen határozhatók meg.

A rendkívüli jogrend időszakai hátráltatták a tulajdonosi döntések meghozatalát

Ring Balázs, a Nagykanizsa-Netta-Pannonia Hulladéklerakót Üzemeltető Kft. ügyvezetője:

2020-ban a pandémia hatása egyértelműen megmutatkozott a beszállított hulladék mennyiségének csökkenésében. Elsősorban az ipari üzemek, valamint a vendéglátás és a turizmus leállása okozta az év eleji monoton csökkenést, melyet csak az áprilisi lomtalanítás tört meg. Az őszi második hullám szintén csökkenő tendenciát eredményezett. Míg 2019-ben 37.609 tonna hulladékot kezeltünk, addig 2020-ban ennél 1600 tonnával kevesebbet, ami a bevételeinket is negatívan befolyásolta, de az üzleti évet ennek ellenére pozitívan zártuk. 2021-ben az általunk kezelt hulladék mennyisége, ellentétben az előző év tendenciájával, folyamatosan emelkedik. Egy szerződéses partner rendszeresen jelentős mennyiségű hulladékot szállít be, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az első tíz hónapban a 2019. évi teljes mennyiséget megközelítő, 37.166 tonna hulladék került beszállításra. Az általános inflációval a költségeink folyamatosan emelkednek. Az üzemanyag-költségek az első kilenc hónapban már 20%-kal haladták meg a tavalyi évit. A bagolai hulladéklerakó a pandémiától függetlenül két alapvető problémával küzd. Az egyik, hogy a befogadó-képességet 1 db, 17 ezer üzemóra feletti kompaktornak kell biztosítani. Ez az üzemóra szám hozzávetőlegesen 1 millió közúti kilométernek felel meg, a gép tulajdonképpen egy időzített bomba, bármikor előfordulhat és elő is fordult jelentős, akár 10 milliós nagyságrendű javítási költséggel járó meghibásodás. Ilyenkor pótgép hiányában a lerakó nem tud hulladékot fogadni. Tavaly év elején közbeszerzési eljárás kiírásával megkezdődött egy új gép beszerzési folyamata, ami még mindig nem zárult le. A szükséges tulajdonosi döntések meghozatalát a rendkívüli jogrend időszakai hátráltatták. Jelenleg a hitelfelvételhez szükséges kormányengedélyre várunk. A másik probléma a lassan elfogyó szabad kapacitás. Több felmérést készíttettünk a még rendelkezésre álló térfogat meghatározása érdekében. Az eredmények azt mutatják, hogy a jelenlegi ütemben történő telítődés esetén valamikor a 2023. év folyamán telik be a lerakó. A körforgásos gazdálkodásra való áttérés során növelt hasznosítási arányok mellett is még legalább 15-20 évig szükség lesz hulladéklerakókra. Amennyiben a bagolai lerakó megszűnik, a szolgáltatási területen képződő hulladékot a kezelés érdekében nagyobb távolságokra kell szállítani, ami jelentős költségnövekedéssel és légszennyezéssel jár. Ennek elkerülése érdekében a bővítésre vonatkozóan tavaly megkaptuk a környezetvédelmi engedélyt, jelenleg az építési engedélyezési eljárás folyik. A hátralévő idő nagyon kevés, a beruházás milliárdos nagyságrendű finanszírozása még kérdéses…

A városüzemeltetésben nem működik a home office!

Szabó István, a Via Kanizsa Városüzemeltető Nonprofit Zrt. vezérigazgatója:

Szép tervekkel, nagy reményekkel vágtunk neki 2019. decemberében a 2020. év előkészítésének, de az üzleti tervek első egyeztetésekor látszott, majd a veszélyhelyzeti időszakban jóváhagyott költségvetésben tapasztaltuk a jelentős működési forrás csökkentéseket. A pandémia okán hozott országos intézkedések jócskán csökkentették bevételeinket, takarékos gazdálkodással mégis pozitív mérleggel zártuk a 2020. évet. Az önkormányzat ez évi költségvetésében anyagi lehetőségeinket a CtrlC/CtrlV funkciókkal állapították meg, ezért – ismerve a kötelezően ellátandó feladataink költségigényét – 15 milliós veszteséggel kellett számolnunk a 2021-es üzleti tervünkben. A cég történetében új elemként kellett megküzdenünk azzal, hogy két éve kimaradunk a közmunkás foglalkoztatásból. A világjárvány eddigi hullámaiban igyekeztünk helyt állni a városüzemeltetés minden ágazatában, amit itt is köszönök valamennyi munkatársamnak. Városüzemeltetésben nem működik a home office! Mindennapi munkánk eredményeit a lakosság véleménye, többnyire pozitív visszajelzések igazolják. Kritikusaink és bírálóink építő, szakmailag elfogadható észrevételeit továbbra is szívesen fogadjuk. Az elmúlt két évben is és a jövőben is minden elemében a szakmaiságot, a feladatok megoldását, a lakossági és képviselői kérések lehetőség szerinti teljesítését tartjuk szem előtt. Még akkor is, ha esetenként a médiában közvetlenül vagy közvetve személyes támadások célpontja lettem, és rajtam keresztül az általam vezetett cég dolgozói is.

Munkánk megköveteli, hogy a jövőben a SARS-CoV-2 víruson és mutánsain kívül ne kelljen harcot vívnunk senki és semmi mással

Zakó László, a Nagykanizsa Vagyongazdálkodási és Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója:

A koronavírus járvány miatti kormányzati és önkormányzati intézkedések együtt már több mint 100 millió forintot vettek ki a Nagykanizsa Vagyongazdálkodási és Szolgáltató Zrt. zsebéből. Ilyen összegű bérleti díj elvonás, megrendelés elmaradás, valamint a város számára történő többlet befizetés mellett, illetve ellenére valamennyi munkatársam – úgyszintén az otthoni munkát végzők, a karanténra ítéltek, sőt még a megfertőződöttek is – erőn felül végezték munkájukat. Túl azon, hogy ilyen körülmények között óriási szervezési munkát igényelt a bérlőinkkel, megrendelőinkkel történő zavartalan kapcsolattartás, számunkra teljesen érthetetlen okok miatt az elvonások miatti veszteségekre – amelyet nem tudtunk 100%-os mértékben kigazdálkodni – hivatkozva még önkormányzati belső ellenőrzést, valamint ÁSZ (Állami Számvevőszék) vizsgálatot is kaptunk. Mindennek ellenére tovább folytattuk a lakások felújítását, a kéménycserék utáni helyreállításokat, az intézmények karbantartását, az Ipari Park és az Inkubátorház üzemeltetését, a Vámudvar fejlesztését. A munkavállalói létszámunk is tovább csökkent a kismamák és a nyugdíjba vonulók által, miután nem tehetjük meg, hogy helyettük másokat vegyünk fel. Az idei üzleti eredményünk várhatóan jobb lesz a tervezettnél, amiért köszönettel tartozom mindenkinek, aki ehhez áldozatos munkájával hozzájárult. A város lakás- és nem lakás célú ingatlanjainak állagmegóvása, házkezelői-, kazán üzemeltetői feladatainak maradéktalan ellátása, az Ipari Parkban működő számtalan vállalkozás magasabb szintű kiszolgálása egyszerűen megköveteli, hogy a jövőben a SARS-CoV-2 víruson és mutánsain kívül ne kelljen harcot vívnunk senki és semmi mással a munkánk végzése során.

Bakonyi Erzsébet

(Borítókép: H. Szabó Sándor/MTI)

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Kanizsa Újság 2021. november 26-án megjelent számában olvasható.

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.