Élesedik az álhírek elleni küzdelem
Az álhírek elleni küzdelem fontosságára hívja fel a figyelmet az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), amely "a félretájékoztatással szemben a fogyasztói tudatosság növelését elsődleges céljának tekinti".
Az NMHH MTI-hez eljuttatott közleménye szerint átfogó felmérést publikált az Európai Bizottság a legnagyobb online platformok álhírellenes gyakorlatáról, miközben küszöbön a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály elfogadása is. "A körvonalazódó uniós szabályozás mellett ugyanakkor az is elkerülhetetlen, hogy mi magunk is tegyünk a tudatosabb tartalomfogyasztásért. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a félretájékoztatással szemben a fogyasztói tudatosság növelését elsődleges céljának tekinti" - fogalmaztak.
A hatóság kiemelte, hogy az álhírek műfaja szinte önálló iparággá vált és egyre nagyobb tömegben, tudatos stratégiákkal terjesztve ömlenek az internethasználókra. Annak ismertetőjegyeit sorolva közölték, hogy az álhírek közismert személyből vagy eseményből indulnak ki, közérdeklődésre tartanak számot, erős érzelmeket generálnak, szaknyelvnek maszkírozott stílusban szólalnak meg, és látszólag tudományos tekintélyekre hivatkoznak.
A kommüniké példaként említi, hogy ha mindez "együtt van", jó eséllyel számos megosztásra, kattintásra, hozzászólásra tarthat számot az adott hír vagy hirdetés. Megállapításuk szerint e mechanizmus a koronavírus alatt ért el (eddigi) csúcsára.
Az NMHH a járványról szóló félretájékoztatás-dömping kapcsán készített átfogó uniós felmérésre térve ismertette, hogy az EB jelentések azon platformok álhírellenes intézkedéseit vizsgálják, amelyek aláírták a dezinformáció visszaszorítását célzó gyakorlati kódexet, köztük Google, a Meta, a Microsoft, a Twitter és a TikTok.
Mint felidézték, a kódex eredetileg 2018-ban született meg, de 2021 májusában az Európai Bizottság a továbbfejlesztésére tett javaslatokat, annak érdekében, hogy a platformok erősebb eszközöket kapjanak a dezinformáció elleni küzdelemhez.
A platformok moderációs intézkedéseinek március-áprilisi statisztikájából kiderül: a Google csak Magyarországon közel 40 ezer hirdetést távolított el a kódex alapján (globálisan több mint 33 milliót), a Microsoft is több mint 9 millió ilyen hirdetést törölt két hónap alatt. Facebook-tartalomból 78 ezret, Instagram-posztból közel tízezret távolított el a Meta, míg a Twitter 6700 bejegyzést és 527 fiókot függesztett fel - áll az NMHH közleményében.
Úgy folytatták, hogy a jelentésekben azonban minden cég hangsúlyozta: a tartalmak, profilok és hirdetések felülvizsgálata csak egy részét képezi a koronavírussal kapcsolatos dezinformáció elleni küzdelmükben. Emellett hivatalos, ellenőrzött tájékoztató felületeket hoztak létre, mint például a Microsoft közösségi oldalán, a LinkedInen, együttműködtek tényellenőrző szervezetekkel, mint a Meta, vagy a Team Halo globális egészségügyi kutatócsoporttal, mint a TikTok - írták.
Hozzátették, hogy a hatékony szabályozás és a techcégek önszabályozása mellett felhasználók tudatos tartalomfogyasztással tehetnek az álhírek ellen. Felsorolásuk szerint érdemes gyanúval élni, ha egy cikk címe a józan észnek ellentmondó állítással akar kattintásra bírni, ha láthatóan hamis vagy régi fotót használnak egy friss hírhez, ismeretlen, sosem hallott vagy túl általános webcímen elérhető oldalon szerepel a hír, helyesírási hibákat, halmozott írásjeleket, magánvéleményeket tartalmaz a szöveg, név nélkül, vagy sehol máshol nem szereplő álnévvel jelenik meg a tartalom, források nélkül vagy hamis, visszakereshetetlen forrásokkal támasztja alá állításait, feltűnően sok, vagy a cikkhez szorosan kapcsolódó hirdetés szerepel az oldalon.
Az NMHH leszögezte, hogy "az álhírek ellen minden lehetséges jogi és technológiai eszközt bevethetünk és be is kell vetnünk". A legnagyobb sikert - folytatták - azonban az jelenti, ha a médiahasználók elég tudatosak ahhoz, hogy akkor is felismerjék a megtévesztő tartalmat, ha az átcsúszik a platformok szűrőjén.
A hatóság álláspontja szerint nem lehet a tényellenőrzői szerepet kizárólagosan az online platformoknak, vagy a tényellenőri szerepre önmagukat kijelölő szervezeteknek átengedni. "A tudásmonopólium ugyanis soha nem vitt előre, bárki is döntött egy állítás valóságtartalmáról" - rögzítette az NMHH, amely azt ösztönzi, hogy "átlátható, világos, hatékony eljárásrend kerüljön megalkotásra az interneten közzétett tartalmak moderációjára".
MTI
A rovat további hírei: Kultúra
A hagyományok őrzése és továbbadása a Csingahegyi Napok célja
2022. aug. 12. 16:19Fafaragás, kovácsolás, festés és különböző bőreszközök készítése zajlik a 16. Csingahegyi Napokon Homokkomáromban. Az érdeklődők az alkotás folyamatában is részt vehetnek a mesteremberek segítségével.
Retró hétvégét tart a MÁV a Balatonnál
2022. aug. 11. 07:05Az idei harmadik retró hétvégén a nagy népszerűségnek örvendő 424-es gőzmozdony is elindul, és egyszerre négy Nohab lát el vontatási szolgálatot a vonatok elején, Budapest és Tapolca, valamint Keszthely és Szombathely között
A hangjával gyógyít a nagykanizsai születésű egykori operaénekesnő
2022. aug. 10. 16:58A hangján keresztül közvetített gyógyító energiákat a jelenlévőknek Németh Krisztina kedd este a Hevesi Sándor Művelődési Központban. A kanizsai származású médium úgy nyilatkozott, hogy szerinte az éneklésével fizikai és pszichés problémákon tud segíteni mindazoknak, akik készek megélni ezt a fajta gyógyítást.
Kreatív délelőttre várták a gyermekeket a Hevesi Sándor Művelődési Központban
2022. aug. 10. 16:43Az intézményben minden héten szerdán tartják a szünidei kézműves programot. A foglalkozáson ezúttal is lehetett vágni, színezni, ragasztani, rajzolni, vagyis a gyermeki fantáziát egy kész alkotásban megmutatni.
Felmérés: 20-30 ezer forintba kerül a beiskolázás gyermekenként, ha nem kell iskolatáskát is venni
2022. aug. 10. 15:37Az iskolakezdés átlagosan 20-30 ezer forintba kerül gyermekenként, ám ez az összeg meg is duplázódhat, például egy új iskolatáska vásárlása esetén.
Kaposfest - A világ zenei élvonalába tartozó művészek jönnek Kaposvárra
2022. aug. 8. 10:40A világ és Magyarország zenei életének élvonalába tartozó művészek koncertjeivel várja a közönséget a Kaposfest, amelyet augusztus 13. és 16. között tartanak Kaposváron.
Az Eleven Költők Társasága adott koncertet a Károlyi kertben.
2022. júl. 29. 18:08A háromtagú zenekar célja, hogy a kortárs irodalmat megismertesse a populárisabb zenei műfajok kedvelőivel, ezért jelenkori poéták verseit dolgozza át dalokká.