Finisben a Cycle in a Network 2.0

facebook megosztás

Finisbe ért a Cycle in a Network 2.0 projekt. A 2017 szeptemberében indult munka gyümölcsét ma már a Mura folyó mindkét oldalán élvezhetik az aktív és a kerékpáros turizmus kedvelői. A projektidőszakban, amely 2019. július 31-én zárul, új biciklis utak és pihenőhelyek létesültek, kiépült egy határon átívelő turisztikai klaszter, Murafölde ékszerdoboza, a Csónakázó-tó pedig valódi szabadidős központtá vált.

A Cycle in a Network 2.0-ban a nagykanizsai önkormányzat, a Muraközi Turisztikai Ügynökség, a Muraközi Közútkezelő és Štrigova települése vett részt, tájékoztatott Cseke Bence projektmenedzser. A közös munka során jelentős fejlesztések valósultak meg Murafölde és a Muraköz által alkotott horvát-magyar turisztikai térségben. A bruttó 1,7 millió euró költségvetésű projekt nagy részét – csaknem másfél millió euróval – az unió támogatta.
A beruházások lajstroma hosszú: 2017 szeptembere óta 11,7 kilométernyi aszfaltozott kerékpárút épült Donji Kraljevec és Hodošan között, csakúgy, mint a Goričan–Kotoriba vonalon, amely ökoaszfalt borítást is kapott. Szintén a környezettudatosság jegyében Csáktornyán forgalomba helyeztek öt e-biciklit, és kialakítottak három töltőpontot. A projektpartnerek, gondolva a jövőre, kidolgozták annak a kerékpáros központnak a technikai tervét is, amely az elképzelések szerint Štrigova mellett épül fel.


Biciklizni jó! És ezt tudják a legkisebbek is... (Fotó: archív/Gergely Szilárd)

Az infrastruktúra mellett a program lehetővé tette a jó gyakorlatok cseréjét is. A Horvátországban már sikeres szolgáltatásminősítési rendszer, a Cyclist Welcome Classification System magyarországi átültetésének az eredménye egy egységes, határon átnyúló kerékpáros turisztikai klaszter. Végül, de nem utolsó sorban: a segítségre szoruló turisták számára olyan innovatív szolgáltatások állnak rendelkezésre, mint a fontosabb desztinációkon elhelyezett térképek, információs táblák és szervizfalak, valamint a Bikehelpcall telefonos segélyszolgálat és egy mobilapplikáció.

A horvát-magyar együttműködés legnagyobb nyertese Nagykanizsa és térsége. Ezen a vidéken 17,5 kilométer hosszan kerékpárútvonalat jelöltek ki Nagykanizsa, Miklósfa és Murakeresztúr érintésével. Azok, akik elfáradtak a tekerésben, ugyanitt, úgynevezett pihenőhelyeken fújhatják ki magukat, kényelmüket sok más mellett padok, asztalok és tűzrakó helyek biztosítják.


Ez is a projekt egyik eredménye: hosszú idő után újra lehet vízibiciklizni a Csó-tón – a kanizsaiak legnagyobb örömére...(Fotó: Gergely Szilárd)

A leglátványosabb beruházások a nagykanizsaiak egyik kedvenc helyén, a Csónakázó-tó környékén történtek, amelyeknek köszönhetően ma már mindenkinek komplex kikapcsolódási élményben lehet itt része, legyen szó családosokról, esetleg hobbi sportolókról. Az 1400 négyzetméteren bruttó 80 millió forintból épített játszóteret májusban avatták, s azóta elkészült a közvetlen közelében található szabadtéri fitness park is. Júliusban egy régi álma vált valóra a helyieknek: a tó nevéhez méltóan újra lehet csónakázni rajta, sőt, még vízibiciklit is bérelhetnek a vállalkozó kedvűek. A futók és a kerékpárosok nagy örömére pedig az utolsó simításokat végzik a tavat 4,28 kilométer hosszan megkerülő körsétányon – számukra az erdő közelsége és a festői környezet új szintre emelheti az edzés élményét.


Cseresnyés Péter (balra): A már megvalósult és a tervezett kerékpáros fejlesztéseknek is köszönhető, hogy 2020-ban a Giro d'Italia Nagykanizsát is érinti (Fotó: archív/Gergely Szilárd)

A közelmúltban Cseresnyés Péter miniszterhelyettes, országgyűlési képviselő, a Mura-program miniszteri biztosa egy sajtóeseményen azt nyilatkozta: többek között ezeknek a beruházásoknak, illetve hosszú évek kemény munkájának eredménye, hogy Nagykanizsában a Giro d’Italia fő szervezői is fantáziát láttak. A közelmúltban derült ki, hogy az országúti kerékpárosok 2020 tavaszán Magyarországra érkeznek, s a budapesti rajt után, Székesfehérvár és Győr érintésével Kanizsára futnak be. A mezőny ezt követően Szicíliában folytatja a kilométergyűjtést.

A világ második legrangosabb versenyeként számon tartott Giro d’Italia új lendületet adhat a dél-zalai város turizmusának és kerékpárbarát törekvéseinek. Tavaly jelentették be, hogy az ország harmadik kerékpáros edzőcsarnoka Nagykanizsán épül fel, amely nemcsak Nyugat-Magyarországot, hanem a környező országok igényeit is képes lesz kiszolgálni. Balogh László, a humán bizottság elnöke a Giro d’Italia nagykanizsai előkészítésére alapított munkacsoport tagjaként gyűjtött csokorba néhány ötletet arra vonatkozóan, hogyan lehetne a város kerékpárbarát arculatát tovább fejleszteni. Szerinte érdemes lenne bevezetni a KRESZ-oktatást az általános iskolákban, valamint elgondolkodni azon, miként lehetne az önkormányzat, s majd a helyi vállalkozások dolgozóit arra motiválni, hogy kerékpárral járjanak munkába. Javaslatot tett a biciklis szolgáltatások bővítésére, újabb utak kijelölésére és a belvárosi autós forgalom csökkentésére is.

A Nagykanizsán működő egyesületek – a profiljuknak megfelelően – folyamatosan népszerűsítik a kerékpározást Nagykanizsán. A Kanizsa 14 Kerékpáros Egyesületnek az utánpótlás-nevelés területén vannak tervei, a szervezet szeptemberben toborzást tart. A TEKER Egyesület pedig közösségi kerékpározásra buzdít mindenkit: a környéken tartott kirándulások mellett nagyobb túrákra is van lehetőség. Radics Bálint, a Giro Nagykanizsa 2020 referense példaként a Tengerre, magyar! nevű akciót említette, amelyet hamarosan újra meghirdetnek. Azt már biztosan lehet tudni, hogy mintegy félszáz kerékpáros – hangolódva a Giróra – rózsaszín mezben teszi meg a négyszáz kilométert Horvátországig, az Adriai-tenger partjáig.

NEMES Dóra
 

„A projekt az EU támogatásával a Magyarország-Horvátország Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében valósul meg. A cikk tartalma Nagykanizsa Megyei Jogú Város Önkormányzatának, mint a projekt vezető kedvezményezettjének véleményét tükrözi, mely nem tekinthető az Európai Unió és / vagy az Irányító Hatóság álláspontjának."

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.