Berozézott, majd letarolta a vonyarcvashegyi Lido strand vízisípályájának drótkötélzetét

Ha iszunk, ne vezessünk, ilyen egyszerű a képlet! Nemigen zavartatta magát egy liverpooli lakos a magyar büntető jogszabályok miatt: leküldött a torkán fél liter rozét, majd, mintha mi sem történt, behajózott a vonyarcvashegyi Marina kikötőbe – csak előtte még letarolta a Lido strand vízisípályájának drótkötélzetét. Az ittas vezetésből adódó baleset részleteiről dr. Pirger Csaba, a Zala Megyei Főügyészség sajtószóvivője tájékoztatta hírportálunk olvasóit.

A büntetőügynek két vádlottja van: az I. r. terhelt, egy büntetlen előéletű, 56 éves, liverpooli lakos, valamint a II. r. terhelt, egy 68 éves, eleddig szintén büntetlen, budapesti lakos. Közülük a II. r. terhelt tulajdonát képezi egy vitorlás kishajó, mellyel 2019. augusztus 05. napján a délutáni órákban indult el a Balaton északi partjáról hajókázni a két vádlott, valamint a terheltek 4 kiskorú gyermeke. A vitorlással 18 óra körüli időben, a II. r. terhelt indult el és haladt ki a badacsonyi kikötőből, majd a nyílt vízre érve átadta a kormányt és ezzel a jármű vezetését I. r. terheltnek, aki ezt követően vitorlával haladt Vonyarcvashegy, valamint az ott található Marina kikötő irányába.

A vitorlával haladó kishajó vezetése során I. r. terhelt a hajó fedélzetén, II. r. terhelt tudtával, vele egy társaságban tartózkodva kb. 4 dl rozé bort fogyasztott el. Amikor az I. r. terhelt által vezetett kishajó napnyugta tájékán, este 21 órát követő időben a Vonyarcvashegy település előtti vízterületre ért, elállt a haladását addig biztosító szél, így vitorlával továbbhaladnia nem volt lehetséges. Ekkor a hajón tartózkodók az orrvitorlát betekerték, míg a nagyvitorla változatlanul fent maradt, valamint a II. r. terhelt elindította a kishajó motorját is. A motor indítását követően a kishajót II. r. terhelt tudtával és beleegyezésével továbbra is az ittas állapotban lévő I. r. terhelt vezette, aki figyelmetlenségből nem észlelte a vonyarcvashegyi Lido strand mellett üzemelő, ritmikusan felvillanó sárga fénnyel szabályosan jelölt, elektromos vontatású drótköteles vízisípályát, és a vitorlással a pálya drótkötélzetének ütközött.

Az ütközés következtében az I. r. terhelt által vezetett kishajó árboca két helyen is eltörött, az orr-merevítése kiszakadt, és az árboc darabjai, a rajta lévő vitorlázattal együtt, részben a fedélzet bal oldalára, részben pedig a vízbe zuhantak. Az ütközés következtében személyi sérülés nem történt, azonban az I. r. terhelttel együtt a hajón tartózkodó további öt személy testi épsége veszélybe került. Az ütközés következtében mind a pályában, mind pedig a hajóban anyagi kár keletkezett. A balesetet követően a vitorlás motorját leállították, majd a hajón tartózkodó személyek a kármentesítést lehetőségeikhez mérten elvégezték.

Ezt követően, az újraindított motorral haladó kishajót továbbra is I. r. terhelt vezette, egészen a vonyarcvashegyi Marina kikötő közeléig, ahol átadta a jármű vezetését II. r. terheltnek, azzal végül II. r. terhelt hajózott be a kikötőbe. A kikötést követően a hajón tartózkodó I. r. és II. r. terhelteket a rendőrség 23 óra 55 perckor vonta ellenőrzés alá. Az előállított I. r. terhelt vérében a cselekmény elkövetésekor 1,06 ezrelék (enyhe fokú) alkoholkoncentráció előidézésére alkalmas szeszes ital fogyasztásából származó alkohol volt kimutatható.

Mindezekért a Zalaegerszegi Járási Ügyészség vízi közlekedés veszélyeztetésének gondatlan vétsége, járművezetés ittas állapotban vétsége, valamint járművezetés tiltott átengedése vétsége miatt is vádat emelt az I. rendű liverpooli, valamint a II. rendű budapesti lakosok ellen a megyeszékhely járásbíróságán.

Papp Attila